2020. május 4., hétfő

Nyelvtan 05. 04.

Szép napot mindenkinek!

Ahogy ígértem, ma egy szintmérő feladatlappal készültem Neked!

Kérlek, hogy nagyon figyelmesen töltsd ki!  Ha nincs lehetőséged kinyomtatni, akkor minden feladatot a nyelvtan füzetedbe írj! (Az 1. feladatban aláhúzandó igéket is írd le ebben az esetben a füzetedbe!)

FONTOS!  TUDNI  SZERETNÉM,  MENNYIRE  TUDOD  EZT  A  TÉMAKÖRT,  EZÉRT  NE KÉRJ,  ÉS  NE  FOGADJ  EL  SEGÍTSÉGET!!   NEM  JEGYRE  MEGY!!

Még a mai napon szeretném kérni a megoldást a szirmocskák@gmail.com címre!

Köszönöm!

JÓ  MUNKÁT!


Szintmérő - Az ige

1. Húzd alá az  igéket  a  szövegben!  Írj  egy-egy  példát  a  szövegből  a  meghatározásokhoz!  
(Lehet több példa  is ! )

A hangya lement a patakhoz, hogy szomjúságát csillapítsa. Jött egy hullám, ami elsodorta, majdnem el is merítette. A galamb ágat vitt a csőrében, meglátta, hogy veszélyben van a hangya. Gondolta, megmenti az életét, s ledobta neki az ágat a patakba. A hangya belekapaszkodott, és kievickélt a partra. Így menekült meg.

cselekvést jelentő ige: __________________________________________________________

történést jelentő ige: ___________________________________________________________

létezést jelentő ige: ____________________________________________________________

jelen idejű ige: ________________________________________________________________

múlt idejű ige: _________________________________________________________________

egybeírt igekötős ige:___________________________________________________________

különírt igekötős ige:___________________________________________________________

2. Alakítsd át a mondatokat kétféleképpen  úgy, hogy először múlt, majd jövő időt fejezzenek ki!

Színes tavaszi virágokat ültetünk a kertbe.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

Megtanulom ezt a hosszú verset.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

3. Pótold a múlt idő jelét a mondatokban!
Tigris hangos morgással rávete___e magát az abrosz lecsüngő végére.  Leránto____a,  a földön hemperge___   vele, többször  körülcsavar___a   magán,  aztán  vad  tusakodás  után  kidug___a   belőle  a  fejét,  és  csak  ennyit  kérdeze___    értetlenül:
-Nyer___em?
(tusakodás = viaskodás, harcolás, versengés)

4. Keretezd be a szósorban az igekötős igéket!
beszáll,  bepakol,  beszél,  bemegy,  berreg,  bereked,  becéz,  bekukkant
  
5. a) Írd le a mondatokat helyesen tagolva!
    b) Húzd alá a leírt mondatokban az igéket, majd karikázd be az igekötőket!
A hajómostérkezettmegakikötőbe.
___________________________________________________________________________
Azegyiktengerészkidobtaaköteletapartra.
___________________________________________________________________________
Azutasokhamarosankifognakszállni.
___________________________________________________________________________

6. Alakítsd át a táblázat igéit a hiányzó igemódba! A cselekvő számát és személyét írd be a táblázat megfelelő oszlopába! Az átalakításkor ezt ne változtasd meg!
A cselekvő száma és személye:
Kijelentő mód:
Feltételes mód:

suttogod

T/1

javítanánk

épül



szaladnátok

csinálok


7. Húzd alá a mondatokban az igét, és elemezd a táblázat szempontjai szerint!


A mondat fajtája:
Az ige jelentése:
Az ige ideje:
Az ige módja:
Mi  volt  az  ebéd?






Kinyílt  az  első tulipán.




Úgy  ennék  egy finom  almát!




Én  adtam  volna rajzlapot!




Hamarosan  esni  fog  az  eső.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése