Ahogy ígértem, ma egy szintmérő feladatlappal készültem Neked!
Kérlek, hogy nagyon figyelmesen töltsd ki! Ha nincs lehetőséged kinyomtatni, akkor minden feladatot a nyelvtan füzetedbe írj! (Az 1. feladatban aláhúzandó igéket is írd le ebben az esetben a füzetedbe!)
FONTOS! TUDNI SZERETNÉM, MENNYIRE TUDOD EZT A TÉMAKÖRT, EZÉRT NE KÉRJ, ÉS NE FOGADJ EL SEGÍTSÉGET!! NEM JEGYRE MEGY!!
Még a mai napon szeretném kérni a megoldást a szirmocskák@gmail.com címre!
Köszönöm!
JÓ MUNKÁT!
Szintmérő - Az ige
1. Húzd alá az igéket a szövegben!
Írj egy-egy példát a
szövegből a meghatározásokhoz!
(Lehet több példa is ☺!
)
A hangya lement
a patakhoz, hogy szomjúságát csillapítsa. Jött egy hullám, ami elsodorta,
majdnem el is merítette. A galamb ágat vitt a csőrében, meglátta, hogy
veszélyben van a hangya. Gondolta, megmenti az életét, s ledobta neki az ágat a
patakba. A hangya belekapaszkodott, és kievickélt a partra. Így menekült meg.
cselekvést jelentő
ige: __________________________________________________________
történést jelentő ige:
___________________________________________________________
létezést jelentő ige:
____________________________________________________________
jelen idejű ige:
________________________________________________________________
múlt idejű ige:
_________________________________________________________________
egybeírt igekötős
ige:___________________________________________________________
különírt
igekötős ige:___________________________________________________________
2. Alakítsd át a mondatokat kétféleképpen úgy, hogy először múlt, majd jövő időt
fejezzenek ki!
Színes tavaszi virágokat ültetünk
a kertbe.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Megtanulom ezt a hosszú verset.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
3. Pótold a múlt idő jelét a mondatokban!
Tigris hangos morgással
rávete___e magát az abrosz lecsüngő végére. Leránto____a,
a földön hemperge___ vele, többször
körülcsavar___a magán,
aztán vad tusakodás
után kidug___a belőle a
fejét, és csak
ennyit kérdeze___ értetlenül:
-Nyer___em?
(tusakodás = viaskodás, harcolás, versengés)
4. Keretezd be a szósorban az igekötős igéket!
beszáll, bepakol,
beszél, bemegy, berreg,
bereked, becéz, bekukkant
5. a) Írd le a mondatokat helyesen tagolva!
b) Húzd alá a leírt mondatokban az igéket, majd
karikázd be az igekötőket!
A hajómostérkezettmegakikötőbe.
___________________________________________________________________________
Azegyiktengerészkidobtaaköteletapartra.
___________________________________________________________________________
Azutasokhamarosankifognakszállni.
___________________________________________________________________________
6. Alakítsd át a táblázat igéit a hiányzó igemódba! A cselekvő számát
és személyét írd be a táblázat megfelelő oszlopába! Az átalakításkor ezt ne
változtasd meg!
A cselekvő száma és személye:
|
Kijelentő mód:
|
Feltételes mód:
|
|
suttogod
|
|
T/1
|
|
javítanánk
|
|
épül
|
|
|
|
szaladnátok
|
|
csinálok
|
|
7. Húzd alá a
mondatokban az igét, és elemezd a táblázat szempontjai szerint!
|
A mondat fajtája:
|
Az ige jelentése:
|
Az ige ideje:
|
Az ige módja:
|
Mi volt
az ebéd?
|
|
|
|
|
Kinyílt az
első tulipán.
|
|
|
|
|
Úgy ennék
egy finom almát!
|
|
|
|
|
Én adtam
volna rajzlapot!
|
|
|
|
|
Hamarosan esni
fog az eső.
|
|
|
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése